secebis sengalan!!

Aku x pandai melukis, jadi aku x boley ‘draw and paint’ perasaan aku..Aku x pandai menyanyi, aku x boley lagukan hati aku...Aku tade ‘art and skill’ maka aku xley nak shout out’ buat grafitti kat mane2 dinding..dan sbenanyer aku x pandai pon menulis..aku tau ‘throw out and spill’ aje..

~Hlovate~

09 January 2011

Ari ahad pule~

Arini aku tinggal berdua jek ngan cik hosmet aku iaitu Ayu. Bukan Ayu Raudhah tp Ayu yang Bob punye tuh..muahaha..malam tadi ktorg telah merancang untuk membekpestkan diri  kt Maulana. Tringin nak makan nasik lemak 5 hengget acekononnyer..tp stelah dipikir2 kan dgn lbey mendalam, kitorg cm kekurangan bajet..Al maklumla, sekarang aku da jadik student blek, So kenela berjimat cermat utk menjamin mse depan yg gemilang.ehehh.. Jadik, cik Ayu ni pon mencadangkan kpd dirinyer utk memasak murtabak megi bagi  mengisi kekosongan perot kami. Aku sgt2 la bersetuju ngan cadangan tsebot sbb aku tidak perlu berbuat ape..hanye perlu menunggu bekpes free siap..mudah kan?? ahhaa...stelah bekpest free tsebot siap, aku n ayu  tibai  la mknn tsebot sehingge licin..Alhamdulillah...pade sebelah tghri pule, dlm lepas zuhur gitu, Cik Ayu ni kepingin banget mau memakan Udang masak sambal utk dijadikan juadah lunch..jadiknye, bliau telah memakse aku memasak mende alah tesebot..dengan penoh kesungguhan utk mengisi prot yg kosong, aku dan bliau pon men-try-la masak msakan  itu..stelah bertungkus lumus b'ketang-ketung kuali di dapur,akhirnye masakan yg diinginkn jadik jugak..inilah hasil air tangan kami~tadaaa...

 Kalo tambah petai pasti lbey sedap..tp tade la..huu


 disini saye ingin menge"share" langkah2 permasakan udang tesebot..ehhe~

:: SAMBAL UDANG CIK NINIE ::

Bahan Permasakan :

Udang Beso2
lade kering (mau byk)
Bawang beso (sebijik ato lbey sket)
Bawang putih (3 bijik)
Halia n Kunyit (sedikit)
(bende2 di atas harus diblender)
Serai (kalo nak la)
Air asam jawe (sket je)
Garam+pak aji
Gula

Cara Pembuatan :
  • First of ol, masokkn serai sket dlm minyak panas..pastu tumis bende2 yg tlah diblender sampai kering ato naek bau la golongan mak2 ckp..
  • Then, sile menambahkan garam, pak aji n gule mengekot citerasa anda..pastu barula boley meletakkn udang selaku bahan utame..
  • Lepas agak2 udang tesebot sudah empuk, msokkn sedikit air asam jawe kedalamnye..kalo tanak pon xpe..ekot suke korang lah..
  • Setel! senang jek kan...hee~
Lagi mau ditampilkan gambo2 yang laen utk tatapan umum..eheh~

Kangkung goreng belacan yg x brape belacan..keh2

 Kek Batik pembuatan malam tadi selaku dessert..nyum2

Inilah Ayu selaku watak tambahan dlm citer ini..ahaks~

Ari Ahad yg gemilang!!

P/s : Mlm ni ader Faizal Tahir kt tb 3 (AJL)..x sabo nak tgk..lagu hanyut pasti menang..yeahh!!!

Sekian~

2 comments: